Etelä-Savon maakuntaliiton tiedotuslehti. Marraskuu 2013.

Vain elämää -tv-kampanja ylitti odotukset

Vain elämää Etelä-Savossa -tv-mainoskampanja Nelosella syksyn mittaan onnistui yli odotusten.

- Tavoitimme enemmän katsojia kuin etukäteen arvioimme. Saimme yleisöksemme yli 4 miljoonaa työikäistä, sanoo markkinointipäällikkö Sanna Huttunen Etelä-Savo – elinvoimainen Saimaan maakunta –markkinointihankkeesta.


Myyntipäällikkö Mika Halme ja markkinointipäällikkö Sanna Huttunen ovat tyytyväisiä.

Luvut ylittivät Nelonen mediankin arviot 24 prosentilla: 25 – 44 -vuotiaita katsojia Etelä-Savon kampanjalle odotettiin alun perin 1,6 miljoonaa, mutta kampanja tavoitti heitä yli 2 miljoonaa. 45 – 64 -vuotiaita katsojia kampanjalla oli lähes 2,3 miljoonaa.

- Viesti meni perille tehokkaammin, kuin uskalsimme odottaa, sanoo myyntipäällikkö Mika Halme Nelonen mediasta.

Hyvät luvut selvittyvät Halmeen mukaan osin hyvällä mainoksella, mutta ennen kaikkea kiitos kuuluu itse Vain elämää -ohjelmalle.

- Ohjelmasarja on yksi kaikkien aikojen koskettavimmista. Silloin tulos voi olla moninkertainen odotuksiin verrattuna, Halme tietää.

Hirvensalmella syytä tyytyväisyyteen

Etelä-Savon tv-kampanja toimi erittäin hyvin myös Hirvensalmen kunnan näkökulmasta.

- Erityisesti vapaa-ajan asukkaamme ovat huomanneet mainoksen, sanoo elinkeinoasiamies Heikki Isokääntä Hirvensalmelta.

- Varsin hyvää mainosta meille on ollut tietysti itse Vain elämää -ohjelma. Sen ja mainonnan ansiosta omakotitalonäyttelymme tonttinäyttöjen ja -kauppojen tavoite on ylittynyt selvästi.


Vain elämää -ohjelma on ollut hyvää mainosta kunnalle, sanoo elinkeinoasiamies Heikki Isokääntä.

Mainoskampanjaan Etelä-Savon innoittikin Vain elämää -musiikki- ja muusikko-ohjelma. Ohjelman kuvauspaikka oli Hirvensalmella Satulinnan ja Puulan maisemissa. Maakunnan Vaihda maisemaa -kampanja käynnistyi syksyllä samaan aikaan kuin itse ohjelma.

Vaihda maisemaa!

Kampanja koostui 15 sekunnin tv-mainoksesta, verkkosivujen bannerimainoksista ja verkkosivuista. Tavoitteena oli houkutella maakuntaa uusia vakituisia ja vapaa-ajan asukkaita. Etelä-Savossa elämä on aurinkoista, joten Kannattaa vaihtaa maisemaa! -viesti oli kampanjan pääsisältö. Upeassa järviluonnossa niin Hirvensalmella kuin muuallakin maakunnassa on tilaa olla ja elää, kampanja viestitti.

Kampanja houkutteli väkeä myös Hirvensalmen omakotitalonäyttelyyn kesälle 2014. Hienoja tontteja on Hirvensalmella on tarjolla sekä Satulinnan maisemissa että muuallakin.

Maakuntaliiton vetämä markkinointihanke Etelä-Savo - elinvoimainen Saimaan maakunta on kampanjan toteuttaja. Kampanja on tehty yhteistyössä mikkeliläisen mainostoimiston Kixitin kanssa.

Lisätietoja antaa markkinointipäällikkö Sanna Huttunen, puh. 044 770 0519.

JOUSI 8/2013