Suoraan sisältöön

Liikennejärjestelmäsuunnittelun selvityksiä

Pieksämäki-Savonlinna-Parikkala raideliikenneselvitys

Pieksämäki–Savonlinna–Parikkala-rataosuus yhdistää Savon ja Karjalan radat, ja parantaa itä-länsi-suuntaisia raideliikenneyhteyksiä. Rataosuus tukee alueellista kehitystä tarjoamalla paremmat liikenneyhteydet sekä henkilö- että tavaraliikenteelle. Lisäksi se vahvistaa huoltovarmuutta ja raideliikenteen toimintavarmuutta, mikä on erityisen tärkeää kriisitilanteissa. Selvityksessä tarkastellaan henkilöliikenteen edellytykset koko rataosuudella. Lisäksi tarkastellaan rataosuuden tarjoamat mahdollisuudet tavaraliikenteelle. Työssä selvitetään myös sähköistyksen kustannukset ja arvioidaan sen tuomat hyödyt. Lisäksi tarkastellaan rataosuuden merkitystä huoltovarmuudelle, raideliikenteen toimintavarmuudelle ja sotilaalliselle liikkuvuudelle.

Selvitys on tehtiin Etelä-Karjalan liiton, Etelä-Savon maakuntaliiton, Pohjois-Savon liiton Joroisten kunnan, Parikkalan kunnan, Pieksämäen kaupungin, Rantasalmen kunnan ja Savonlinnan kaupungin toimeksiannosta. Selvityksen toteutti Ramboll Finland Oy.

Pieksämäki-Savonlinna-Parikkala raideliikenneselvitys (pdf) 

Selvitys Savon radan nopeuttamisesta

Huhtikuussa 2021 julkistettu selvitys on laadittu Etelä-Savon maakuntaliiton sekä Pohjois-Savon ja Kainuun liittojen toimeksiannosta ja sen on toteuttanut Proxion Plan Oy. Selvityksessä on tunnistettu rataosuuden nopeudennoston mahdollisuudet ja sekä esitetään toimenpiteet, joilla nopeustasoa on järkevintä nostaa nykyisestä, ja missä junaliikenne pystyisi hyötymään nopeudennostosta eniten.

Tehtyjen toimenpiteiden jälkeen suurimmat nopeustasot olisivat Kouvola-Mikkeli 170 km/h, Mikkeli-Kuopio 160 km/h ja Kuopio-Kajaani 140 km/h. Toimenpiteiden kustannusarvio on 791 miljoonaa euroa ja siihen sisältyy myös nopeudennoston ulkopuolelle jäävän rataosuuden peruskorjauksen kustannusarvio. Ilman peruskorjausta kustannukset ovat 562 miljoonaa euroa. Aikasäästö henkilöliikenteessä maakuntakeskuksista (Mikkeli, Kuopio, Kajaani) Helsinkiin on enimmillään noin 19 minuuttia.

Savon radan nopeuttamista koskeva selvitys (pdf)

Keinoja vapaa-ajan asukkaiden kestävään liikkumiseen

Selvityksessä kartoitetaan vapaa-ajan asumisen ja siihen liittyvän liikkumisen nykytila ja erityispiirteet Etelä-Savossa. Selvityksessä esitetään myös keinot loma-asumiseen liittyvän liikkumisen vähäpäästöisyyden edistämiseksi. Vapaa-ajan asuminen on tunnistettu Etelä-Savon maakuntastrategiassa ja -ohjelmassa merkittäväksi strategiseksi osa-alueeksi ja elinvoimaan vaikuttavaksi voimavaraksi. Vapaa-ajanasuntojen merkitys kasvaa monipaikkaisuuden ja etätyön yleistymisen myötä. Maakunnan loma-asuntojen omistajista yli 60 prosenttia asuu vakituisesti maakunnan ulkopuolella. Siksi loma-asumiseen liittyvän liikkumisen suhteellinen osuus maakunnan liikennevirroissa on merkittävää.Reilusti yli 80 prosenttia sekä matkoista loma-asunnolle että matkoista loma-asunnolla oleskeltaessa tehdään henkilöautolla. Merkittävin päästöjä vähentävä toimenpide on selvityksen mukaan sähkön latauspisteiden markkinaehtoisen toteutuksen edistäminen. Latausinfran laajentaminen erityisesti muihin kuntakeskuksiin kuin kaupunkikeskuksiin tukisi merkittävästi sähköautojen käyttöä. Latausverkon laajentaminen on toteutettavissa nopeasti, vaikutukset syntyvät nopeasti, ja kunnilta mahdollisesti edellytettävien toimenpiteiden kustannukset ovat vähäiset.

Selvityksen on tilannut Etelä-Savon maakuntaliitto ja sen on toteuttanut Linea Konsultit Oy.

Etelä-Savon vapaa-ajan asuntoihin liittyvä liikkuminen ja sen vähäpäästöisyyden edistäminen -selvitys (pdf)