Uusimmat
Julkaistu 18.11.2025
Jyväskylä-Pieksämäki-radan perusparannus on toteutettava suunnitellusti
Väylävirasto on toteuttanut Jyväskylä-Pieksämäki-rataosan perusparannusta vuodesta 2022 alkaen. Hankekokonaisuuden tavoitteena on rataverkon käytettävyyden ja täsmällisyyden sekä liikenneturvallisuuden parantaminen.
Väylävirasto tiedotti tiistaina 11.11.2025, että hankkeen toteuttaminen keskeytetään ja muun muassa päällysterakenneurakat Hankasalmi-Pieksämäki jäävät toteuttamatta ja tasoristeyksien poistot (15) siirtyvät Väyläviraston tasoristeysohjelmaan. Toisin sanoen nämä toimenpiteet siirtyvät tulevaisuuteen, kun ne alun perin piti toteuttaa vuosien 2026-2028 aikana. Edellä mainittujen toimenpiteiden suunnitelmat ovat valmiina tai ne valmistuvat vuoden 2025 loppuun mennessä.
Etelä-Savon maakuntaliitto on laatinut rataosuuteen liittyvien kuntien, maakuntien ja kauppakamarien kanssa yhteistyössä muun muassa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteelle toimitetun kannanoton.
Kannanoton allekirjoittajat vaativat, että Jyväskylä-Pieksämäki perusparannus ja tasoristeyksien poistot on toteutettava alkuperäisen aikataulun ja suunnitelman mukaisesti vuosina 2026-2028 ja toteuttamiseen osoitetaan riittävä rahoitus.
Jyväskylä-Pieksämäki-rataosa on merkittävä länsi-itäsuuntainen raideyhteys, joka mahdollistaa liikenteen Joensuusta länsirannikon satamiin. Rata kuuluu Euroopan laajuiseen TEN-T liikenneverkkoon ja on osa Suomen rataverkon pääväyliä. Radalla on merkittävä määrä sekä henkilö- ja tavaraliikennettä. Rataosalla tehtiin 405 000 matkaa ja sillä oli tavaraliikennettä reilut 2 miljoona tonnia vuonna 2024.
Rataosa on merkittävä koko Suomen rataverkon toimintavarmuudelle ja huoltovarmuudelle.
Kannanotto liitteenä.
Lisätietoja:
Maakuntajohtaja Heini Utunen, puh. 040 503 0515,
Etelä-Savon maakuntaliitto
Kuva: VR Group