Julkaistu 14.05.2025
Raideliikenneselvitys on valmistunut: Pieksämäki-Savonlinna-ratayhteyden palauttaminen parantaisi raideliikenteen toimintavarmuutta
Koko Pieksämäki–Savonlinna–Parikkala rataosuuden liikennöitävyyden palauttaminen olisi merkittävä parannus raideliikenteen toimintavarmuudelle.
Rataosuus yhdistää Savon ja Karjalan radat ja se toimisi erityisesti tavaraliikenteen varayhteytenä Kaakkois-Suomen teollisuuden raaka-ainekuljetuksille häiriötilanteissa, joissa liikennöinti olisi poikki Kouvolan itä- tai pohjoispuolelta.
Samalla se parantaisi itä-länsisuuntaisia raideliikenneyhteyksiä ja mahdollistaisi henkilöliikenteen käynnistämisen Pieksämäki-Savonlinna sekä parantaisi tavaraliikenteen toimintaedellytyksiä myös normaaliloissa. Liikenteen palauttamisen edellytyksenä on rautatiesillan rakentaminen Laitaatsalmeen sekä Rantasalmen ja Savonlinnan välisen rataosan avaaminen liikenteelle. Näiden toimenpiteiden kustannusarvio on 15-20 miljoonaa euroa.
Henkilö- ja tavaraliikenteen kehittäminen edellyttää investointeja
Henkilöliikenteen kysyntäpotentiaali välillä Pieksämäki-Savonlinna on 35 000-42 000 matkaa vuodessa. Matkustajapotentiaali riippuu henkilöliikenteen vuorotarjonnasta. Kysyntäpotentiaalin perusteella lipputulot eivät kata liikennöintikustannuksia ja näin ollen henkilöliikenne edellyttää julkista tukea. Liikennöinti kahdella vuoroparilla nykyistä kiskobussikalustoa hyödyntäen vaatisi tukea arviolta 300 000-500 000 euroa vuodessa. Viidellä vuoroparilla ja yhteysvälille hankittavalla kalustolla toimittaessa subventiotarve on 2,35-3,5 miljoonaa euroa vuodessa. Lisäksi henkilöliikenteen käynnistäminen edellyttää investointeja mahdollisiin uusiin henkilöliikennepaikkoihin Joroisissa, Rantasalmella ja Savonlinnassa. Uuden liikennepaikan kustannukset ovat 0,6-1 miljoonaa euroa.
Tavaraliikenteessä raideyhteys lyhentäisi Pohjois-Suomesta Kaakkois-Suomeen kulkevien raakapuukuljetusten matkaa. Mikäli kaikki nykytilanteessa Kouvolan kautta Imatralle, Joutsenoon ja Lauritsalaan kulkeva raakapuuliikenne siirtyisi Savonlinnan reitille, kuljetusmäärä olisi arviolta 950 000 – 1 300 000 tonnia vuodessa. Tämä ei ole kuitenkaan ole mahdollista ilman rataosan sähköistämistä.
Ilman sähköistämistä Pieksämäki-Parikkala rataosalle voisi siirtyä raakapuukuljetuksia arviolta 110 000 tonnia vuodessa. Lisäksi siirtymään vaikuttavat muut liikennesuunnittelun reunaehdot, kuten ratakapasiteetti ja kalusto- sekä henkilöstökierto. Rataosan Pieksämäki-Parikkala sähköistämisen alustava kustannusarvio 67 miljoonaa euroa.
Savonlinna-Parikkala-henkilöliikenteen edellytykset turvattava
Tällä hetkellä toimivassa Savonlinna-Parikkala kiskobussiliikenteessä tehdään 122 000 matkaa vuodessa, mikä on suurin matkustajamäärä koko maan kiskobussiliikenteessä. Yhteysväli toimii tärkeänä osana matkaketjua Savonlinnasta Helsinkiin ja takaisin. Yhteysvälin matkustajat muodostavat myös viisi prosenttia Helsinki-Joensuu yhteysvälin matkoista. Nykyinen kiskobussiliikenne on osa liikenne- ja viestintäministeriön ja VR:n välistä ostoliikennesopimusta, joka ulottuu vuoteen 2030 asti. Liikenteen jatkosta sopimuksen päättymisen jälkeen ei ole tehty päätöstä.
Henkilöraideliikenteen jatkuminen Savonlinnan ja Parikkalan välillä myös nykyisen sopimuskauden jälkeen on ensiarvoisen tärkeää seudun saavutettavuuden turvaamiseksi. Huolta aiheuttaa myös Savonlinna-Parikkala-radan huono kunto ja radan peruskorjaus, jonka kustannusarvio on 45 miljoonaa euroa, tulisikin tehdä jo lähivuosina.
Etelä-Karjalan liitto, Etelä-Savon maakuntaliitto, Pohjois-Savon liitto, Joroisten kunta, Parikkalan kunta, Pieksämäen kaupunki, Rantasalmen kunta ja Savonlinnan kaupunki ovat julkaisseet Pieksämäki–Savonlinna–Parikkala-raideliikenneselvityksen.
Selvityksen on laatinut Ramboll Finland Oy. Edellä esitetyt tiedot perustuvat ko. selvitykseen.
Erityisen tärkeää jatkon osalta on Itä-Suomen tasoisen yhteisen edunvalvonnan edistäminen raidevälin Pieksämäki - Savonlinna - Parikkala osalta.
Etelä-Savon maakuntaliiton on tarkoitus kutsua selvitykseen osallistuneet maakuntaliitot ja radanvarren kunnat sopimaan yhteisistä edunvalvontatavoitteista ja raidevälin edistämisestä.
Linkki selvitykseen: Pieksämäki-Savonlinna-Parikkala raideliikenneselvitys
Lisätietoja:
aluesuunnittelupäällikkö Marko Tanttu, Etelä-Savon maakuntaliitto, 040 628 2788 tai marko.tanttu@esavo.fi
elinkeinoasiamies Janne Tarima, Savonlinnan kaupunki, 050 465 7574 tai janne.tarima@savonlinna.fi
elinkeinojohtaja Markus Vesterinen, Pieksämäen kaupunki, 044 799 557 tai markus.vesterinen@pieksamaki.fi
maakuntainsinööri Patrick Hublin, Pohjois-Savon liitto, 044 714 2683 tai patrick.hublin@pohjois-savo.fi
liikenneasiantuntija Sonja Tynkkynen, Etelä-Karjalan liitto, 040 681 7163 tai sonja.tynkkynen@ekarjala.fi
liiketoimintajohtaja Petri Launonen, Ramboll Finland Oy, 044 3680681 tai petri.launonen@ramboll.fi