Suoraan sisältöön
Anna Reponen.

Julkaistu 22.06.2026

Päättäjäblogissa maakuntahallituksen 1. varapuheenjohtaja Anna Reponen

Päättäjäblogissa Etelä-Savon maakuntaliiton päättäjät kertovat ajatuksistaan maakunnan kehittämiseksi.

Elämänmakuinen Etelä-Savomme


Elämänmakuisessa Etelä-Savossa on työtä ja toimeentuloa. Siellä liikkuvat sujuvasti ihmiset ja tavarat sekä siellä halutaan asua ja viettää vapaa-aikaa. Etelä-Savon maakuntaliitto on vahva alueellinen edunvalvoja. Käymme jatkuvasti aktiivista vuoropuhelua seuraavan eduskuntakauden 2027–2031 hallitusohjelman ja Euroopan unionin tulevan rahoituskehyksen 2028–2034 sisältöjen merkityksestä Etelä-Savon elinvoimalle. Palvelujen turvaaminen saaristoisella, harvaan asutulla sekä runsaan kausi- ja vapaa-ajan asutuksen alueella ovat edunvalvontamme ydintä.

Nykyinen valtionosuusjärjestelmämme Suomessa tukee voimakkaasti maakuntien eriytyvää talouskehitystä ja heikentää Etelä-Savon alueellista resilienssiä. Se ei huomioi riittävällä tasolla väestön ikärakennetta, alueen saaristoisuutta, tai kausiasukkaiden ja työllisyyden hoidon kustannuksia. Se ei huomioi tämän päivän ihmisten arkea, jossa ihmiset ovat monipaikkaisia ja liikkuvia. Hyvinvointialueen rahoituksen muodostumisessa merkitsevää on, määritelläänkö se diagnoosipohjaisesti, joka on havaittu ongelmalliseksi, vai painottuuko se väestö ja olosuhdetekijöihin?  Me Etelä-Savossa haluamme säilyttää kykymme huolehtia täällä kaikista ja olla monipaikkaisuuden mallimaakunta.

Mikä on Euroopan unionin tulevan rahoituskauden 2028–2034 rahoitusmalli? On kaavailtu, että se yhdistää aiemmat erilliset alue- ja rakennepolitiikan rahastot yhdeksi kansalliseksi rahoituspakiksi, jonka kautta rahoitetaan alueellisia kehityshankkeita ja kumppanuuksia. Erityisen tärkeä Etelä-Savolle on pohjoisten harvaan asuttujen alueiden (NSPA) rahoitus, joka turvaa osaltaan mahdollisuutta peruspalveluiden yhtäläiseen kehittämiseen suhteessa kasvukeskuksiin. Etelä-Savo integroituu liikenneverkkojen kokonaisuuksien kautta osaksi eurooppalaista liikkuvuutta. Perusväylänpidon rahoituksen saaminen tarvittavalle tasolle on yksi tärkein asia, jotta liikenneverkkomme pysyy operoitavassa kunnossa. Lisäksi viitostien ja Savon radan saaminen osaksi Euroopan laajuista TEN-T liikenneverkkoa (Trans European Transport Network) parantaisi liikkuvuutta ja huoltovarmuutta koko itäisessä Suomessa ja liittäisi meidät aidosti osaksi laajempaa kehityskokonaisuutta.

Etelä-Savo on Suomen vesistöisin maakunta. Toivotamme kaikki kotimaiset sekä ulkomaiset matkailijat lämpimästi tervetulleiksi tänne nauttimaan kesästä ja ainutlaatuisesta järviluonnostamme!

Anna Reponen (kok.)
Etelä-Savon maakuntahallituksen 1. varapuheenjohtaja, Mikkeli